طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

تلقی ما از ولی

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶ ب.ظ

آن‌ها که از ولیّ تمنایی دارند، در واقع ولیّ را نردبان خواسته‌ها و واسطه هوس‌هاشان کرده‌اند.
که سوختگان عشق می‌خوانند: «ما را از تو به جز تو تمنایی نیست...»

تلقی ما از ولی

📖 مرحوم استاد علی صفائی حائری، عین‌صاد، تو می‌آیی، ص۲۳
 

🔰 روح انتظار با دست‌یابى به امن و رفاه و رهایى که آرمان‌‏هاى انسان معاصر و شاید خود ما هم باشد، آرام نخواهد گرفت. و کسانى که همراهى حجّت و  معیّت محمّد و آل‌محمّد (ص) را مى‌خواهند نمى‏‌توانند تا این سطح قرار بگیرند و تا این حدّ آرام باشند، که انسان معاصر چه بسا بتواند با تکیه بر علم و عقل و عرفان، بدون نیاز به وحى و مذهب تا این مرحله گام بردارد و با عقل جمعى و روح جمعى و غریزه جمعى به این مهم نائل آید.

🌸 پس ما که از ضرورت وحى و اضطرار به حجّت و انتظار حجّت دم مى‌زنیم باید از اول حساب را روشن کنیم و  سنگمان را حق کنیم؛ 
چون ما مدعى هستیم که  آدم براى بیش‌تر از هفتاد سال برنامه‌‏ریزى شده و معتقد هستیم که بافت و ساخت انسان و جهان با این سطح از رفاه و امن و رهایى، سازگار نیست. 

🌻 تحول نعمت‌‏ها و محدودیت‌‏ها و خودآگاهى و مرگ‏ آگاهى، آدمى را در متن رفاه، راحت نمى‌‏گذارد و در شب عروسى به فکر عزا و بارهاى سنگین فرداها مى‏‌اندازد.
 

📖 مرحوم استاد علی صفائی حائری، عین‌صاد، تو می‌آیی، ص۱۳
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی