طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

۲۰ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

آیا طرحی که توسط مرکز مطالعات استراتژیک جهان برای بقاء منابع زمین تهیه کرده است را دیده‌اید؟!

نجات زمین

۰ نظر ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۰:۴۹

یک حکیمی می‌فرمود: «در حوزه علمیه، قرآن کریم که هیچ، روایات حداکثر 10% مطرح هستند...روایات عقلی -فلسفه، کلام، عرفان- دارند خاک می‌خورند.»

فقط ده درصد روایات در حوزه آمده است، نود درصد دیگر خاک می‌خورد

پیوند توییت

۰ نظر ۲۹ مهر ۹۶ ، ۲۳:۳۸
افتخار ما در مقابل همه‌ی مکاتب و نظام‌های بشری با مانیفست‌های ساخته‌ی ذهنیت‌های حقیر و محدود و وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریم و مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشاء گرفته و در اختیار عامل و عالم، بزرگ و کوچک و قابل فهم و استفاده همگان است. این رسالت ماست که حجاب‌های افکنده بر چهره‌ی قرآن را کنار بزنیم و آن را از انزوا و غربت خارج سازیم.
 
باقی فسانه است | این رسالت ماست
پرونده ویژه | باقی فسانه است ...
۰ نظر ۲۷ مهر ۹۶ ، ۲۱:۲۱

سوپرپارادایم اومانیسم [که همه چیز در نسبت با بشر سنجیده می‌شود] به مثابه قطاری‌ست که چهار واگن دارد:

در واگن اول، به دوره‌ی 1200 ساله برمی‌گردد که بشر به مسائل ماورایی باور داشته است. دوره‌ی 400 سال اخیر، خود به سه واگن جدا تقسیم‌بندی می‌شود؛  واگن دوم، دوره‌ی مدرنیسم؛ واگن سوم، دوره‌ی پست مدرنیسم و واگن چهارم، دوره‌ی ترانس مدرنیسم.

جهان رویارویی نور و ظلمات

۰ نظر ۲۶ مهر ۹۶ ، ۱۶:۲۲

تفاوت استراتژی اوباما و ترامپ

هدف از مذاکره غرب با ایران، استحاله انقلاب اسلامی است. استراتژی آمریکایی  ترامپ هم همانند استراتژی اوباما، استحاله انقلاب اسلامی است.

پیوند توئیت

۰ نظر ۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۸:۳۹

انگلیس ترفند ویژه‌ای به نام ایدئولوژی‌سازی دارد که در طول 150 سال گذشته علاوه بر استعمار منطقه، برای نهادینه‌کردن حضور خودش استفاده کرده است.

Zionism

۱ نظر ۲۱ مهر ۹۶ ، ۲۳:۳۳

واژه‌ی Capital از ریشه‌ی لاتینی Capit یا Capita به معنی سر و بالاترین قسمت هر چیزی است به قسمی که بقای زندگی آن چیز بدون سر ممکن نباشد. همان‌طور که در بدن انسان، "سر" بالاترین و برترین قسمت محسوب می‌شود و علاوه بر انباشت داده‌ها و اطلاعات، فرماندهی کل بدن، اعضا و جوارح، دیدبانی و دریافت اطلاعات محیطی و محاطی هم‌چنین تراوش اطلاعات را نیز به عهده دارد. سر، به بدن مایه می‌دهد و بدن نیز بدون سر امکان حیات زندگی ندارد. در اکونومی (مسامحتاً اقتصاد) نیز آن‌چه موجب حیات و قوام ثروت است، کاپیتال یا سرمایه است.

کاپیتالیسم

۰ نظر ۱۸ مهر ۹۶ ، ۲۲:۵۹

فرق جریان غیرانقلابی با انقلابی در اینه که یه غیرانقلابی میگوید "انقلاب برای ما چه کرد؟" ولی یک انقلابی می‌گوید "ما برای انقلاب چه کردیم؟"

 

فرق انقلابی و غیرانقلابی در چیست

پیوند توئیت

۰ نظر ۱۷ مهر ۹۶ ، ۲۰:۰۷

در 100 سال گذشته، زنان غربی نه حق رأی داشتند و نه حق مالکیت؛ حتی اجازه‌ی تصرف در اموال خود را نیز نداشته‌اند. از این رو فمینیسم که مجموعه‌ای از باورها و مفاهیم برخواسته از فلسفه و جامعه‌شناسی غربی است، تلاش کرد تا با ارائه‌ی راه‌حل، از مشکلات زنان بکاهد و به آن‌ها کمک کند تا به حقوق حقه‌ی خود دست پیدا کنند.

آرم فمینیسم

۰ نظر ۱۶ مهر ۹۶ ، ۲۳:۴۸

مفهوم سوشیالیتی برگرفته از واژه‌ی لاتینی socialitas به معنای گرد هم آمدن دوستانه، زندگی اشتراکی با دیگران و پرهیز از زندگی فردی می‌باشد. 

Socialism

۰ نظر ۱۵ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۵

در ایدئولوژی‌های مدرن، لیبرالیست‌ها اصالت را در جامعه به فرد می‌دهند، اما مارکسیست‌ها اصالت را به جمع می‌سپارند. از این رو جوهر لیبرالیسم، ایدئولوژی ایندیویژوالیسم و اصالت تفرد؛ و از سوی دیگر، در اردوگاه چپ اندیشه‌ی مدرن، جوهر مارکسیسم، ایدئولوژی کمونیسم و اصالت کمون و تجمع، و هم‌چنین ایدئولوژی سوسیالیسم یا اصالت اجتماع و اشتراک است. در 200 سال اخیر، همواره در بین مدرنیست‌ها، بر اصالت فرد یا جمع منازعه‌ای اندیشه‌شناختی و روش‌شناختی برپا بوده است که این منازعه کم‌وبیش ادامه دارد. اما در نگاه قرآن کریم و اسلام، خانواده موضوعیت دارد.

Individualism

۰ نظر ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۳:۳۱

امام زین‌العابدین (ع) در حدیثی جامعه را در شش طبقه و گروه مردمی تحلیل می‌فرمایند که بر اساس این روایت شریف، می‌توان مشاغل و مشی‌ها و رفتارهای مختلف مردم را مورد ارزیابی قرارداد.

حضرت در این روایت مردم را به شش طبقه شیر، گرگ، سگ، روباه، خوک و بره تشبیه فرموده و خصلت‌های دسته‌های متفاوت مردم را نسبت به ویژگی‌ها و خصوصیات این شش حیوان می‌سنجند که قابل انطباق کامل بوده و با نگاه تطبیقی، تخلف پذیر نیست و مصادیق آن امروزه نیز در سطوح مختلف جوامع امروزی قابل‌رؤیت و ملموس است.

جامعه‌شناسی امام سجاد علیه‌السلام

 

۰ نظر ۱۰ مهر ۹۶ ، ۲۳:۵۲

ریشه‌ی این واژه، «Humdle» است و از واژه لاتین «Humus»  به معنی خاک یا زمین مشتق شده است. 

مکتب اومانیسم یا بشرگرایی، مکتبی است که بشر را در کانون مناسبات هستی قرار می‌دهد، و همه چیز و همه کس با بشر تعریف می‌شود. حتی خدا در اومانیسم نیز در نسبت با بشر دیده و تبیین می‌شود. 

اومانیسم

۰ نظر ۰۹ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۷

«اگر کسانی برای حفظ جانشان، راه خدا را ترک کنند و آن‌جا که باید حق بگویند، نگویند، چون جانشان به خطر می‌افتد، یا برای مقامشان یا برای شغلشان یا برای پولشان یا محبّت به اولاد، خانواده و نزدیکان و دوستانشان، راه خدا را رها کنند، آن وقت حسین‌بن‌علی‌ها به مسلخ کربلا خواهند رفت و به قتلگاه کشیده خواهند شد.» [امام خامنه‌ای ۲۰-۰۳-۱۳۷۵]

راه ترک خدا

۰ نظر ۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۳:۱۶

ما باید بفهمیم چه بلایی بر سر آن جامعه آمد که حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام)، آقازاده‌ی اوّلِ دنیای اسلام و پسر خلیفه‌ی مسلمین، پسر علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌الصّلاةوالسّلام) در همان شهری که پدر بزرگوارش بر مسند خلافت می‌نشست، سر بریده‌اش گردانده شد و آب از آب تکان نخورد! از همان شهر آدم‌هایی به کربلا آمدند، او و اصحاب او را با لب تشنه به شهادت رسانند و حرم امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) را به اسارت گرفتند!

عاشورا

۰ نظر ۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۵

همه‌‏اش قضیه این نیست که ما مى‌‏خواهیم ثواب ببریم، قضیه این است که ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم. سید الشهدا هم که کشته شد، نه این‌که رفتند یک ثوابى ببرند، ثواب براى او خیلى مطرح نبود، رفت که این مکتب را نجاتش بدهد، اسلام را پیشرفت بدهد، اسلام را زنده کند. 

محرم و صفر

۰ نظر ۰۷ مهر ۹۶ ، ۲۳:۵۵

زیارت عاشورا | خدایا تو را به خاطر مصیبت‌هایم شاکرم ...!

در زیارت عاشورا مى‏‌خوانى: «اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الْشاکِرینَ لَکَ عَلى‏ مُصابِهِمْ»؛ خدایا تو را سپاس مى‌‏گویم؛ سپاس آن‏‌هایى که در مصیبت‌‏ها شاکر بودند، نه صابر؛ بهره بردار بودند، نه شکیبا.

 

۰ نظر ۰۶ مهر ۹۶ ، ۲۳:۵۱

عواملی که موجب شد خداوند نام شهید محسن حججی را بلند کند:
- اخلاص و نیت‌پاک
- حرکت به موقع
- نیاز جامعه به این‌جور شهادت
[امام خامنه‌ای؛ ۵-۷-۱۳۹۶]

۰ نظر ۰۵ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۷

مکتب پوزیتیویسم یا اثبات‌گرایی، مکتبی است که معرفت بشری را بر پایه‌ی اثبات می‌دانند. اما در مکتب امپریسیسم Empiricism، برپایه‌ی تجربه، دانش شکل می‌گیرد و معرفت بشری نمی‌تواند از مرزهای تجربه‌ی حسی فراتر رود.

اثبات‌گرایی یا پوزیتیویسم

۰ نظر ۰۴ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۸

ایدئولوژی رسیونالیسم یا خِرَدگراییِ شمارش‌گر، مکتبی است که اصالت را به خِرَد می‌دهند که با تکیه بر اصول منطقی در اندیشه، رفتار و گفتار به کار گرفته می‌شود. رسیونالیسم توسط دکارت در فرانسه، مال برانش و اسپینوزا، آن را پایه‌گذاری کردند. به غلط در بین دانشگاهیان و کتب متعدد، رسیونالیسم را به عقل‌گرایی ترجمه کردند در حالی‌که معادل خردگرایی است. 

رسیونالیسم

۰ نظر ۰۳ مهر ۹۶ ، ۱۰:۳۰