طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

کاپیتالیسم Capitalism

سه شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹ ب.ظ

واژه‌ی Capital از ریشه‌ی لاتینی Capit یا Capita به معنی سر و بالاترین قسمت هر چیزی است به قسمی که بقای زندگی آن چیز بدون سر ممکن نباشد. همان‌طور که در بدن انسان، "سر" بالاترین و برترین قسمت محسوب می‌شود و علاوه بر انباشت داده‌ها و اطلاعات، فرماندهی کل بدن، اعضا و جوارح، دیدبانی و دریافت اطلاعات محیطی و محاطی هم‌چنین تراوش اطلاعات را نیز به عهده دارد. سر، به بدن مایه می‌دهد و بدن نیز بدون سر امکان حیات زندگی ندارد. در اکونومی (مسامحتاً اقتصاد) نیز آن‌چه موجب حیات و قوام ثروت است، کاپیتال یا سرمایه است.

کاپیتالیسم

مکتب کاپیتالیسم Capitalism یا سرمایه‌گرایی، مکتبی است که مبتنی بر دکترین لسه‌فر [بگذار بگذرد؛ بگذار هرچه می‌خواهد انجام دهد] و لیبرالیسم (اباحی‌گری) می‌باشد. از آن‌جایی که متفردِ لیبرال، «فرد» اصالت و برتری دارد [ایندیویژوالیسم]، بنابراین آزادی او برای جستجوی منفعت شخصی و تصرّف آن‌چه که به عنوان دارایی تلقی می‌شود، مهم‌ترین ارزش قلمداد می‌گردد. ایدئولوژی کاپیتالیسم در نحوه‌ی ارتباطات بشری نه‌تنها به حرص‌زدن برای تصرف و انباشت در جهت تولید سرمایه مادی دامن می‌زند، بلکه تلاش برای اشباع (سیر شدن) اشتهای استیلاءطلبی (غلبه) بر ممکنات و امکانات را فرهنگ‌سازی نموده است.

در نظام سرمایه‌داری، نوعی مالکیت درجه یک است و این مالکیت مادامی که می‌توانم پول داشته باشم و با آن خرید کنم. در سرمایه‌داری، همه چیز را در جامعه، کالا در نظر می‌گیرد و برای همه چیز قیمتی قائل است. محبت، عشق، علم، سیاست، امنیت، قضاوت، وکالت و غیره، کالا هستند و قیمت دارند. اگر فرهنگی در جامعه رواج پیدا کرد که در آن همه چیز کالا بود و آن چه کالا بود قیمت داشت، آن جامعه‌ی سرمایه‌داری است.

اسلام چه می‌گوید؟ اسلام می‌گوید قیمت مربوط به کالای مادی است. آنچه که کلیدی است این است که حوزه‌ی نظام معنا، کالا نیست. پس چگونه قیمت‌گذاری کنیم؟ نمی‌توانیم قیمت گذاری کنیم. یعنی چه؟ رسیدند به خدمت علامه طباطبایی(ره) و پرسیدند که اسم اعظم خدا چیست؟ فرمودند: “بهاءالله” مصداقش کیست؟ فرمودند: امام حسین علیه‌السلام. کاری که در کربلا انجام دادند قیمت نداشت بلکه بهاء داشت. بهای خود امام حسین علیه‌السلام خود خداست. انسانی که بهایش خداست، چه کسی در جامعه می‌گوید مدافعان حرم برای پول به سوریه رفته است؟ کسی که ذهنش بورژوازی و کاپیتالیستی است. چنین فردی فکر می‌کند زندگی این فرد هم قیمت دارد، عملی هم که در آن‌جا انجام داده است قیمت دارد. 

نظام سرمایه‌گرایی، در نوع برده‌داری جدید، انسان را هم کالا گرفت به این ترتیب ضربه‌ی بسیار شدیدی به حیثیت انسانی انسان وارد ساخت. کوته‌فکرانی که نرم‌افزار اندیشه‌شان کپیتالیستی و لیبرالیستی است، نمی‌توانند بفهمند دفاع از حرمِ مدافع خون ثارالله [یعنی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها] و شهادت در این مسیر چه بهاء عظیمی دارد؛ اصلاً در باورشان نمی‌گنجد که انسان‌ها قیمت ندارند، بهاء دارند لذا می‌گوید مدافعان حرم برای پول می‌روند و کشته می‌شوند!

پلت «بیعت و اجرت»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی