طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

صله رحم مطلوب

يكشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ق.ظ

مرحوم استاد علی صفایی (عین صاد): در صله رحم، مطلوب این است که کسری دو طرف از بین برود و به رزق‌ها و کمبودهای افراد رسیدگی بشود.

 

صله رحم، تنها به این نیست که بیایى و چند دقیقه‌اى بنشینى و بروى. صله رحم یعنى وصل کنى آن‌چه را که باعث رشد آن‌ها و جایگاه پرورش آن‌هاست و اتصال بدهى به یک‌دیگر آن‌چه که شما را زیاد می‏‌کند تا رحم‌‏ها به یک‌دیگر وصل بشوند و قرب‌‏ها به وجود بیایند و کثرت‌‏ها و تولیدها در نتیجه این وصل، امکان پیدا کنند.
و در صله رحم، مطلوب این است که کسرى دو طرف از بین برود و به رزق‏‌ها و کمبودهاى افراد رسیدگى بشود. چگونه؟ «بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ»؛ با محبت‏‌هایى که به آن‌ها داریم و خوبىاى که به آن‌ها مى‌‏کنیم.
و «برّ» در این‌جا رشد است، خوبى است، نه خوشى؛ چرا که بین خوبى و خوشى تفاوت است. گاهى ما رفت و آمدها و صله رحم‏‌های‌مان براى خوشى است، نه براى برّ و خوبى و این دو فرق‌شان روشن است. بارها گفته‌‏ام که خربزه براى مریض خوش است، ولى خوب نیست و دارو براى او خوب است، ولى خوش نیست.
چیزهایى براى ما خوش هستند که خوب نیستند و رشدى در ما نمى‏‌آورند.


صله رحم مطلوب

 

صله رحم باید مبنایى براى زیادتى و رشد ما باشد؛ در نتیجه باید به نحو برّ (خوبى) باشد نه خوشى: «نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ».
مطلوب این نیست که طرف از من خوشش بیاید و تعریف کند و سورش را این بار چرب‌‏تر کند، بل کسرى‏ او باید پر بشود؛ حتى شده مرا زیر پایش بگذارد، ولى خودش حرکتش را ادامه بدهد. نه این‌که مرا روى سرش بگذارد تا کمرش بشکند!
پس در مرحله اول، من باید به خویشانم خوبى کنم و مسائلى را به آن‌ها برسانم که نیاز آن‌هاست و با آن‌ها صله به وجود بیاورم و پیمان ببندم.

  • مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین صاد)، بهار رویش: مرورى بر دعاهاى ورود و وداع ماه رمضان، ص‏ ۸۴ و ۸۵.

کتاب بهار رویش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی