طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

کمک به هم‌وطنان عزیزمان، نباید فقط در این چند روز باشد و ان‌شاءالله همه باید این راه را ادامه دهیم؛ مخصوصاً این‌که در ماه‌های سرد سال هستیم، باید به فکر تأمین غذا و وسایل گرمایشی هم‌وطنان‌مان باشیم و در کنارشان بمانیم تا زمانی که به حالت عادی زندگی برگردند.

زیباترین ترافیک جهان؛ ترافیک کمک‌های مردمی برای ارسال به مناطق زلزله‌زده

زیباترین ترافیک جهان؛ ترافیک کمک‌های مردمی برای ارسال به مناطق زلزله‌زده

امام على علیه السلام: «به کمال رساندن خوبى، نیکوتر از آغاز کردن آن است. [غرر الحکم، حدیث ١٨٩٩]»

 

۰ نظر ۲۸ آبان ۹۶ ، ۲۲:۳۵

در ایران یک شکاف هفت‌مانندی وجود دارد که این شکاف در غرب و شرق جهان کمتر دیده می‌شود؛ یک‌سر این شکاف، فلسفه و حکمت هست، و یک‌سر دیگر، اقتصاد، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، ورزش و ... است. برای کم‌شدن این شکاف؛ آیا فوتبالیست‌ها می‌دانند تاریخچه و فلسفه‌ی فوتبال چیست؟

توییت | شکاف هفت‌مانند بین فلسفه و حکمت با ساینس‌ها

پیوند توییت

۰ نظر ۲۸ آبان ۹۶ ، ۲۲:۰۳

«خسارت»، مفهومی قرآنی است که از «ضرر» مرتبه‌­ی بالاتری دارد. ضرر که در برابر منفعت قرار دارد، عمدتاً ناظر به زندگی دنیوی است؛ اما در زندگی اخروی «منفعت» و «ضرر» چندان مطرح نیست، بلکه «خسارت» و «فلاح» در حیات اخروی مطرح است.

ربا، جنگ با خدا و رسول خداست

۰ نظر ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۳۴

می‌بینید بسیج شدن ارتش، سپاه، بسیجی و اقشار مختلف مردم برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور؛ این است تلاش مؤمن. اما لیبرالیست‌ها، رفورمیست‌ها، سکولاریست‌ها، داروینیست‌ها، اومانیست‌ها ... فقط حرف!

امام کاظم (ع): «مؤمن کم حرف و پر کار است و منافق پر حرف و کم کار.»

کرمانشاه تسلیت

توییت | تفاوت مؤمن و منافق در زمان بلا

پیوند توییت

۰ نظر ۲۴ آبان ۹۶ ، ۲۳:۵۴

استقامت کنید راه خدا، راه تلاش در راه خدا؛ راه خدا، راه اقامه‌ی حق و عدل است ...
راه خدا، راه رسیدن به تمدن اسلامی، نظام حقیقی اسلامی و جامعه‌ی اسلامی است ...

استقامت کنید

۰ نظر ۱۹ آبان ۹۶ ، ۲۲:۱۸

 

پیاده‌روی اربعین در ساخت تمدن نوین اسلامی، جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

توییت | جایگاه پیاده‌روی اربعین در ساخت تمدن نوین اسلامی

پیوند توییت

 

۰ نظر ۱۸ آبان ۹۶ ، ۰۸:۰۷

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: «ارتقای سطح علمی کشور، قدرت مواجهه با دشمنی ها و عبور از امواج سخت طوفانی را افزایش می دهد، موجب استحکام درونی بیشتـر ایران می شود و  تحقق آرزوهای بزرگ ملت را ممکن می سازد.»

علم؛ کشتی آرزوها

۰ نظر ۱۶ آبان ۹۶ ، ۲۰:۴۹

آمریکاستیزی نه برخوردی متعصبانه با یک ملت مستقل و نه نوعی ملیگرایی افراطی است. آمریکا ستیزی یعنی مقابله با یک فرهنگ خاص که ما آن را «فرهنگ آمریکایی» می‌نامیم. بنابراین آمریکایی بودن تنها به کسانی که در آمریکا متولد شده‌اند یا به بنیانگذاران آمریکا تعلق ندارد. «آمریکایی» به تمام کسانی اطلاق میشود که با این فرهنگ خاص زندگی میکنند. بر این اساس، مفاهیم جغرافیایی و نژادی در این بحث جایی ندارد.
آمریکاستیزی در برابر یک نظام تحمیلی فاسد جهانی و رهبران آن قرار گرفته و به همان اندازه که برای نجات محرومان جهان از سلطه آمریکا تلاش میکند، برای رهایی مردم آمریکا که خود نیز قربانی این نظام شده‌اند، تلاش خواهد کرد. مکتب «آمریکاستیزی» و فرهنگ «آمریکاگرایی» اکنون مقابل یک‌دیگر واقع شده‌اند در این رویارویی اگر «آمریکاگرایی» پیروز شود بی‌شک شاهد نابودی دنیا، زوال انسانیت، نابودی تاریخ مشترک انسان‌ها و حذف خدا از زندگی انسان‌ها خواهیم بود.

کتاب «جنون امپراطوری»؛ ۱۰۰ سند جنایت آمریکا

۰ نظر ۱۵ آبان ۹۶ ، ۱۶:۲۲

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی):

جوان‌های ما باید این خاطرات را فراموش نکنند؛ یکی از چیزهایی که بنده نگران آن هستم، این است که این نسل جوانِ بالنده‌ی ما که بحمدالله، هم آگاه و با بصیرت است، هم دارای انگیزه است، آماده به‌کار است، وسط میدان است، انقلابی است، بتدریج این حوادث مهم را، این عبرت‌های بزرگ دوران معاصر را از یاد ببرد؛ این کم‌کاری ما است، کم‌کاری دستگاه‌های مسئول است؛ این حوادث نباید کهنه بشود؛ حافظه‌ی تاریخی یک ملّت نباید ضعیف بشود. اگر جوان‌های ما در سرتاسر کشور این حوادث را ندانند، تحلیل نکنند، عمق‌یابی نکنند، در شناخت کشورشان و در شناخت آینده دچار اشتباه خواهند شد. جوان‌ها باید این حوادث را درست بشناسند و بدانند که چه شد، چه اتّفاق افتاد، چه کسی بود؛ این‌ها را باید جوان‌ها بفهمند.

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ١٨ شهریور ١٣٩۴

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

۰ نظر ۱۳ آبان ۹۶ ، ۲۰:۴۴

[تصحیح:] آمریکا! وقتی ما را تحریم می‌کنید، ما هم دلار آمریکا را تحریم می‌کنیم.

آمریکا! ما هم دلار را تحریم می‌کنیم

پیوند توییت

۰ نظر ۱۱ آبان ۹۶ ، ۲۳:۵۹

تأثیر لقمه حلال پدر دلسوز، فرزند را به آن مقامی رسانده است، که الآن او در صحنه‌ی بین‌الملل خوش می‌درخشد.

پدر شهید حاج قاسم سلیمانی

۰ نظر ۰۹ آبان ۹۶ ، ۲۳:۴۶

کلیپ صوتی از سلسله جلسات «دوره‌ی طرح‌ریزی استراتژیک معیشت» توسط مدرس روشن‌فطر عزیز و گران‌قدر «جناب آقای علی رهجو»

علی رهجو

۰ نظر ۰۸ آبان ۹۶ ، ۲۲:۵۸

آن‌چه متن تاریخی در مورد کوروش منتشر شده، منبع از آنِ غربی‌هاست! حال بماند جملات قصاری که منتشر می‌شود، کپی شده از احادیث ائمه اطهار (ع) است.

توییت | نسبت دادن احادیث ائمه اطهار (ع) به کوروش

پیوند توییت

 

۰ نظر ۰۷ آبان ۹۶ ، ۲۲:۱۱

آیا می‌دانید مقصر اول در نابسامانی‌های کشور حوزه علمیه و دانشگاه هستند؟ آیا می‌دانید مشکل اصلی کم‌تحرکی دانشجو و در کل دانشگاه است؟

توییت | مقصران نابسامانی در کشور

پیوند توییت

۰ نظر ۰۶ آبان ۹۶ ، ۲۱:۳۷

وقتی اربعین به دست لیبرال‌ها بیافتد همه چیز قیمتی می‌شود!

توییت | مرکانتیلیست‌ها، در همه چیز کاسبی می‌کنند!

پیوند توییت

کاپیتالیسم، قیمت، کالا، کاسبان اربعین

۰ نظر ۰۵ آبان ۹۶ ، ۲۳:۳۲