طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

بورس؛ نهادی با چهارچوب مفهومی غیرتوحیدی

دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۲۱ ب.ظ

وجه تمایز یک حکومت دینی با دیگر حکومت‌ها، در «توحید» می‌باشد. با بررسی صورت گرفته روی نهادهای الگوی معیشت مدرن، ریشه‌ی این نهادها روی معرفت غیرتوحیدی نهادینه شده. فلاسفه و اقتصاددان‌های مدرنیست، با طرح مفاهیم غیرتوحیدی، و گفتمان‌سازی و تبدیل آن به علم، نهادهای آن رو به‌وجود آوردند.

نهادِ لیبرالی بورس هم چنین است؛ این نهاد، با فلسفه‌ها و ایدئولوژی‌های غیرتوحیدی در جامعه‌ی مدرن شکل گرفته است. تفسیر و محدودکردن چنین نهادهایی، نشان از عدم شناخت ساختاری نهادها می‌دهد.

جلد کتاب برآمدن پول؛ تاریخ مالی جهان | نوشته نایل فرگوسن

اساس بورس و دیگر نهادهای لیبرال اکونومی بر پایه‌ی معرفت غیرتوحیدی و مبنای غیرالهی است؛ به عنوان مثال مفاهیم غیرتوحیدی که نمی‌توانید از سازوکار بورس، جدا کنید که اگر این کار رو کردید، دیگر ماهیت بورس تغییر خواهد کرد: Uncertainty, Risk, Gamble, Share, Bourse, Chance و غیره.

فرق بین جامعه غیرتوحیدی با جامعه توحیدی

فرق بین جامعه غیرتوحیدی با جامعه توحیدی

«... قیافه و اندامِ جامعۀ توحیدی، با قیافه و اندام جامعۀ غیرتوحیدی متفاوت است. این‌جور نیست که اگر در یک جامعۀ توحیدی، یک قانونی اجرا می‌شود، آن قانون یا ده‌تا مثل آن قانون در یک جامعۀ غیرتوحیدی اجرا شد، آن‌هم توحیدی‌ست، نه. قوارۀ جامعۀ توحیدی، شکلِ قرارگرفتن اجزایِ این جامعه، اندامِ عمومی اجتماعی که بر اساس توحید و یکتاپرستی و یکتاگرایی‌ست، با غیر این‌چنین جامعه‌ای به کلی متفاوت است. ...» 

مشخص است که حتی یک قانون در جامعه توحیدی موضوعیت دارد، این‌جور نیست در جامعه غیرتوحیدی اجرا شود و بالعکس. این مفاهیم غیرتوحیدی نامبرده شد، بدانیم که برابر و حتی فراتر از این مفاهیم مذکور، در قرآن مفاهیم حکمی و توحیدی‌ای هست که علما و مرجعیت شیعه آن‌ها رو تبیین و تفسیر کرده‌اند.

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

امام خامنه‌ای وقتی ۳۵ سال داشت، می‌اندیشد که طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن چگونه است. این طرح او، سال‌ها بعد کامل‌تر شده و در قالب تمدن نوین اسلامی از زبان معظم‌له مطرح و تشریح می‌شود.

یکی از نهادهای مطلوب در تمدن نوین اسلامی، «تعاونی» هستند که می‌بایست در کرسی نظریه‌پردازی، چهارچوب مفهومی و نظری آن، تبیین شود، سپس به دست نخبگان دانشگاهی و غیردانشگاهی، این‌ها را به فرآورده‌هایی تبدیل می‌کنند که برای افکار عموم، دانشجویان، برای افکار ملت‌های دیگر قابل استفادست.

امام خامنه‌ای: «تعاونی‌ها»، پدیده‌ی مطلوبی است

رشته‌توییت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی