طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

خدایا تو را به خاطر مصیبت‌هایم شاکرم ...!

پنجشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۱ ب.ظ

زیارت عاشورا | خدایا تو را به خاطر مصیبت‌هایم شاکرم ...!

در زیارت عاشورا مى‏‌خوانى: «اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الْشاکِرینَ لَکَ عَلى‏ مُصابِهِمْ»؛ خدایا تو را سپاس مى‌‏گویم؛ سپاس آن‏‌هایى که در مصیبت‌‏ها شاکر بودند، نه صابر؛ بهره بردار بودند، نه شکیبا.

 

 

مى‌‏بینى، چگونه در این نگاه‌‏ها، حرف‌‏ها و کارها و حالت‌‏ها عوض مى‌‏شوند و چگونه با سختى مى‏‌توان راحت بود. 

آن‏‌جایى که اهل دنیا، در راحتى‌‏ها رنجورند، که درگیرى‌‏ها را دارند و ترس پاییز را در بهارشان به دل مى‏‌کشند؛ مى‏‌بینى که اهل معرفت، در رنج‌‏ها راحت هستند و با درگیرى‌‏ها روبه‌‏راه و از ترس‌‏ها و خوف‏‌ها و از خوف و حزن، ایمن؛ که: «انَّ اوْلِیاءَ اللَّهُ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» [1].  آن‏‌ها که سرپرستى خود را به خدا سپردند و او را به دوستى گرفتند، نه از آینده ترسى دارند و نه از گذشته اندوهى. این‏‌ها، کسانى هستند که به رضا و رضوان رسیده‌‏اند: «رَضِىَ اللَّه عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنه» [2].

 

[1]. یونس، 62.

[2]. مائده، 119.

  • منبع: نامه‌های بلوغ، استاد صفائی حائری (عین.صاد)، ص118.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی