طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها
افتخار ما در مقابل همه‌ی مکاتب و نظام‌های بشری با مانیفست‌های ساخته‌ی ذهنیت‌های حقیر و محدود و وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریم و مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشاء گرفته و در اختیار عامل و عالم، بزرگ و کوچک و قابل فهم و استفاده همگان است. این رسالت ماست که حجاب‌های افکنده بر چهره‌ی قرآن را کنار بزنیم و آن را از انزوا و غربت خارج سازیم.
 
باقی فسانه است | این رسالت ماست
پرونده ویژه | باقی فسانه است ...
«إنَّ هذا القرآن یهدی للّتی هی أقوم و یبشّر المؤمنین»
برای جمهوری اسلامی که خود را عهده‌دار رسالت اجرای احکام اسلام و ایجاد فضا و فرهنگ الهی می‌داند و نور خدا را در منشور جامعه‌ی اسلامی متجلی می‌خواهد، بازگشت به سرچشمه‌ی هدایت قرآن، امری ضروری و حتمی است. درست است که از آغاز بیداری مسلمین شعار دوباره‌خوانی قرآن در کنار شعارهای اصلی دیگری مانند بازگشت به خویش و وحدت مسلمین، هریک در مقابل یکی از توطئه‌های بلندمدت استعمار مطرح می‌گشت و بر زبان مصلحان اجتماعی و سپس در فضای عالم اسلام، جاری می‌شد اما اگر طرح این شعارها به شعور و تحقق فردی و اجتماعی، سیاسی و اخلاقی تبدیل نشود باید یقین داشت که به نظام قیم الهی دست نخواهیم یافت.

افتخار ما در مقابل همه‌ی مکاتب و نظام‌های بشری با مانیفست‌های ساخته‌ی ذهنیت‌های حقیر و محدود و وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریم و مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشاء گرفته و در اختیار عامل و عالم، بزرگ و کوچک و قابل فهم و استفاده همگان است. این رسالت ماست که حجاب‌های افکنده بر چهره‌ی قرآن را کنار بزنیم و آن را از انزوا و غربت خارج سازیم.

ما در طول مبارزات خود همواره خطوط اصلی حرکت خود را از قرآن دریافت کرده و آن را همچون شعارهای همیشگی انقلاب خود مطرح ساخته‌ایم. ما همیشه رهنمود «إن أکرمکم عند اللَّه أتقیکم» را به عنوان مبنای شکل اجتماعی جامعه‌ی مطلوب خود دانسته و عقیده داشته‌ایم که اگر این شعار، فروغ‌بخش شام تار تمدن غرب شده و رنگ نژادپرستی و فاشیسم و تحقیر انسانیت هم چون داغی بر پیشانی آن تمدن خود نمایی نمی‌کرد، ما همیشه فرمان «من قتل نفساً بغیر نفس أو فساد فی الأرض فکأنما قتل الناس جمیعاً» را در برابر چشم خود داشته و معتقد بوده‌ایم که اگر بشریت اسیر، بدین رهنمود بزرگ ایمان می‌آورد، بی‌شک جبارانی که میلیون‌ها انسان را قربانی مطامع خویش ساخته‌اند، مجال ادامه‌ی حیات نمی‌یافتند. ما همیشه شعار «و لن یجعل اللَّه للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» را بر سر دست گرفته و باور داشته‌ایم که اگر سران جوامع مسلمان به درستی به آن توجه می‌کردند، هرگز مجالی برای سلطه‌گری شیطان‌های مجسم جهانی بر کشورهای مسلمان نشین‌باقی نمی‌ماند.

اما اکنون نوبت آن است که با تدبر و تعمق در قرآن کریم و با گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل قرآنی در سطح جامعه، یکایک رهنمودها و فرامین قرآن را برای تشکیل نظام اسلامی کامل به کار گیریم و جامعه را قرآن مجسم کنیم. این کار بی‌شک نیازمند تلاشی بزرگ، درازمدت و پر حوصله است؛ تلاشی که اولین قدم آن آشنایی همگان با ظاهر قرآن و انس همگان با این کلام عزیز الهی است.

ما پس از ده‌ها سال تلاش دشمنان برای دور ساختن نسل‌های متوالی حتی از ظاهر قرآن در صدد آنیم که به قرآن باز گردیم و قرآن را نخست بر زبان و آنگاه در دل و سپس در متن جامعه تحقق بخشیم. تا وقتی عموم مردم با ظاهر قرآن آشنا نشوند، تحقق بخشیدن به نظام قرآنی در متن جامعه آسان و ممکن نمی‌نماید و این‌جاست که ارزش قاریان و حافظان قرآن و معلمان و مقریان آشکار می‌شود. می‌دانیم که تلاوت و ترتیل و حفظ قرآن در صدر اسلام به عنوان وظایفی ارزشمند معمول بوده‌اند. امروز وظیفه‌ی ماست که این ارزش‌ها را زنده کنیم{...}

پیام امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به مناسبت افتتاح اولین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم - ۱۳۶۰/۱۱/۲۰ [درباره ترویج قرآن | این رسالت ماست]

جامعه را قرآن مجسم کنیم

برادران من ! این خواندن و تلاوت قرآن، قدم اول است، قدم آخر نیست. اول، آشنایی و انس با قرآن لازم است. بعد، مفاهیم قرآنی را به صورت سطورِ قطعی و مجسمِ برنامه‌ی زندگی در مقابل چشم نگه داشتن، تا ما را به این طرف و آن طرف نکشانند؛ یک روز ما را به سمت کمونیسم بکشانند، یک روز به سمت لیبرالیسم؛ یک روز از سوسیالیسم بگویند، یک روز از سرمایه‌داری. قرآن را وقتی که یاد گرفتیم و با آن آشنا شدیم، نمیتوانند ما را به این طرف و آن طرف بکشانند؛ چون خط روشن قرآن ما را هدایت می‌کند. و آن‌گاه، پیاده کردن این مفاهیم در واقعیت زندگی است.

بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار جمعی از قاریان قرآن - ۱۳۸۳/۰۶/۲۶

جامعه را قرآن مجسم کنیم

 

باقی فسانه است ...

دوری از قرآن...

قرآن همه چیز ماست

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی