طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

بهار رویش عنوانی است برگزیده از بیان خود استاد که برای این مجموعه برگزیده شده؛ مجموعه چهار سخنرانی که اولی آن که در سال 1371 ایراد شده است.

 

دریافت کتاب «بهار رویش»

عنوان: بهار رویش
حجم: 1.04 مگابایت
توضیحات: بهار رویش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان) | مرحوم استاد علی صفایی حائری

مولف علی صفائی حائری

تحقیق و تنظیم کتاب موسسه فرهنگی تحقیقاتی لیله القدر

ناشر کتاب لیله القدر

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 190

معرفی کتاب

کتاب بهار رویش

این کتاب حاصل چهار سخنرانی استاد در ماه مبارک رمضان می باشد:

گفت وگوی اول: «رمضان؛ ریزش‌ها و محرومیت‌ها»
بهار رویش عنوانی است برگزیده از بیان خود استاد که برای این مجموعه برگزیده شده؛ مجموعه چهار سخنرانی که اولی آن که در سال 1371 ایراد شده تحت عنوان «رمضان؛ ریزش ها و محرومیت ها» است که از یک طرف بحث بارش و ریزش بی امان بخشش ها و عنایت های رمضان و رزق های وسیع و گستره وجود انسان بر پهن دشت سفره آن است و از طرف دیگر سخن از ظرف واژگون ما و عوامل محرومیت از چنین سفره مزین به غذاها و رزق های گوناگون بدن و فکر و قلب و روح .

گفت وگوی دوم: مروری بر دعای ورود ماه رمضان از صحیفه سجادیه
بحث دوم که در آستانه ورود به رمضان ایراد شده مروری است بر دعای ورود ماه رمضان از صحیفه سجادیه امام سجاد که به پیش درآمدی از خود استاد مزین شده و در ادامه به شرح و تبین تک تک فرازهای دعا پرداخته می شود که باید بویید و استشمام کرد و چشید و خود را برای ورود به ضیافت الهی تزکیه و تصفیه و آماده نمود.

گفت وگوی سوم: «رمضان؛ ریزش‌ها و رویش‌ها
گفتگوی سوم عنوان «رمضان؛ ریزش ها و رویش ها» را به خود گرفته و در میانه ماه رمضان طرح شده -اگر چه مانند بحث دوم تاریخ سال آن معلوم نیست- تلنگر و هشداری است به مهمان که در وسط مهمانی میان داری کند و از صاحب خانه تنها دو خواسته را بخواهد؛ اول این که خاک باشد و دوم این که رویشی داشته باشد تا در پایان راه حسرت خاک بودن را بر دل ننشاند و بر لب خویش این چنین زمزمه نکند: یا لَیْتَنی کُنْتُ تُرابا

گفت وگوی چهارم: مروری کوتاه و فشرده بر دعای وداع امام العارفین از رمضان
سخنرانی چهارم مروری کوتاه و فشرده و پر نغز بر دعای وداع امام العارفین از رمضان است که در شب 29 رمضان 1365 ایراد شده. این دعا که به تعبیر خود استاد اینقدر طولانی است که جا دارد انسان از اول ماه به آن مشغول شود بخشی از فرازهای آن تلاوت و تبین شده که همین مختصر به حق حاق دعا را به صحنه آورده و حق مطلب را ادا کرده است و دل و روح هر خواننده ای را مرزوق و بهره مند می نماید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی