طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

طاها مهاجر

سلام علیکم و رحمة‌الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریم‏» سوره الأنفال، آیه ۷۴

هدف غایی در جامعه‌ی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، جامعه‌ی هجری می‌باشد لذا تبیین مفهوم «هجرت» ضرورت دارد.
«هجر» ریشه‌ی حبشی دارد که در فارسی به آن «کوچ» گفته می‌شود. مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است. ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در «مهاجر» بودن، و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کنند.
روش‌شناسی در اسلام مبتنی بر دوگانگی یا «ثنویت» است. اسلام دینی است که برای رسیدن به توحید از ثنویت آغاز می‌کند: «لا اله» «الا الله».  در روش‌شناسی توحید، تمام باطل را حذف و نفی می‌کنیم و به جای آن، تمام حق می‌ماند. به این ساز و کار، روش توحید می‌گویند.اسلام در روش‌شناسی، مؤلفه‌ی «هجرت» از آن انگاره‌ی منفی به انگاره‌ی مثبت می‌باشد یعنی هجرت از باطل به حق؛ «هجرت در ثنویت باطل و حق با ولایت».
اندیشه‌پژوهان می‌توانند سؤالات و شبهات خود در مطلب مورد نظر مطرح فرمائید. ان‌شاءالله در وقت مناسب به سؤالات و شبهات شما عزیزان پاسخ خواهم داد.
با تشکر

محمد سالار راوندی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

فردگرایی Individualism

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱ ب.ظ

در ایدئولوژی‌های مدرن، لیبرالیست‌ها اصالت را در جامعه به فرد می‌دهند، اما مارکسیست‌ها اصالت را به جمع می‌سپارند. از این رو جوهر لیبرالیسم، ایدئولوژی ایندیویژوالیسم و اصالت تفرد؛ و از سوی دیگر، در اردوگاه چپ اندیشه‌ی مدرن، جوهر مارکسیسم، ایدئولوژی کمونیسم و اصالت کمون و تجمع، و هم‌چنین ایدئولوژی سوسیالیسم یا اصالت اجتماع و اشتراک است. در 200 سال اخیر، همواره در بین مدرنیست‌ها، بر اصالت فرد یا جمع منازعه‌ای اندیشه‌شناختی و روش‌شناختی برپا بوده است که این منازعه کم‌وبیش ادامه دارد. اما در نگاه قرآن کریم و اسلام، خانواده موضوعیت دارد.

Individualism

مکتب ایندیویژوالیسم یا تفردگرایی مکتبی است که اصالت را به فرد می‌دهد. این مکتب راستی‌های Rights "فردی" و راستی‌های "جمعی" اولویت و برتری می‌دهد. فردیت را به این معنا می‌کنند که هرکسی دارای خلوت و حریم خصوصی فیزیکی و روانی، و عقیده فردی و دیگر راستی‌های اساسی است که در هر شرایطی می‌بایست محترم شمرده شود!

فردگرایی در آینده!

ریچارد واتسون [استراتژیست برجسته‌ی انگلیسی] در کتاب «آینده‌نما: سفری به 2050 | گزارشی کوتاه از پنجاه سال آینده» که در سال 2007 میلادی منتشر شده بود، از مشکل تفردگرایی در کنار مواردی نظیر بدهی، جهانی‌شدن، شهری‌شدن، دیجیتالی‌شدن، و غیره به عنوان یک مگاترند یاد می‌کند. وقتی تفکر لیبرالی در جامعه‌ای رسوخ کرد، انسان‌ها روز به روز به سمت تفرّد حرکت می‌کنند و حرص و آز و طمع آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مفهومی به نام «ایثار» در جامعه از بین می رود. متأسفانه این گزاره در ده-پانزده سال گذشته در ایران هم رواج پیدا کرده است و یکی از دلایلی که منجر به افزایش طلاق در  زوج‌های جوان شده است، همین موضوع است که جوان های امروزی، در حال از دست دادن روحیه ایثار و گذشت هستند. در حالی که این گذشت و ایثار است که منجر به تحکیم روابط همسران می‌شود. 

Individualism

در واقع تفرد یعنی هیچکس حاضر نیست برای دیگری ایثار کند. برای هرکس، فردیت او مطرح است. از منظر تحول مقایسه خانواده‌های سی سال گذشته در ایران، از خانواده‌های قبیله‌ای تا خانواده‌های هسته‌ای امروز به خوبی بیانگر سیر تحول تفردگرایی در آن‌ها است. در گذشته همه‌ی فرزندان خانواده در یک اتاق کوچک باهم تعامل داشته و راحت بودند درحالی‌که امروز کودکان اتاق‌های جداگانه داشته و پدر و مادر برای حضور در اتاق‌شان باید اجازه بگیرند. توجه به ساختار خانواده‌های تک‌والدینی در انواع سریال‌های غربی پخش شده از تلویزیون در سال‌های اخیر نیز بیانگر این نکته است که نه تنها فرزندان خانواده امکان تعامل باهم ندارند که حتی در زیر یک سقف، زن و شوهر نیز تحمل یکدیگر را ندارند. فرزندان به مهد کودک سپرده شده و بزرگترها به سرای سالمندان.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی