چرا از آموزگارانمان نمیپرسیم؟!
"هیچگاه نپرسیدیم پول چیست؟ چرا باید فرض بگیریم که بیشینهسازی مالی به بیشینهشدن ارزشهای اقتصادی واقعی میانجامد؟ به یاد ندارم که چنین سؤالهایی اصلاً به ذهنم خطور کرده باشند. اگر هم پیش میآمد، از ترس اینکه به چشم نادان نگریسته شوم، آنها را مطرح نکردم."
آموزگارانمان هیچگاه به ما نگفتند که آنچه یاد میگیریم بیشینهسازی بازده مالی برای کسانی است که پول دارند - یعنی ثروتمندتر کردن افراد ثروتمند. همچنین اشارهای به این موضوع نکردند که اگر این سازوکار را دنبال کنیم، روشهایی که ما آموختیم احتمالاً منجر به ایجاد ثروت خیالی میشود. چنین مفهومی از ثروت وجود نداشت.
غرق در جزئیات محاسباتمان، هیچگاه نپرسیدیم پول چیست؟ چرا باید فرض بگیریم که بیشینهسازی مالی به بیشینهشدن ارزشهای اقتصادی واقعی میانجامد؟ به یاد ندارم که چنین سؤالهایی اصلاً به ذهنم خطور کرده باشند. اگر هم پیش میآمد، از ترس اینکه به چشم نادان نگریسته شوم، آنها را مطرح نکردم.
- دیوید کورتن، «سرمایهداری فردا؟» ثروت خیالی یا ثروت واقعی، ص 33.
یادداشت
📝 یکم، فیلسوفی (هگل) میگفت "اگر به پرسشهای جدید، پاسخ قدیمی دادید، بحران پدید میآید." امروز اقشار مختلف جامعه پرسشهای جدیدی دارند که هم در دانشگاه و هم در حوزه علمیه به این پرسشها، پاسخ قدیمی و کهنهای میدهند که درد امروزی رو نمیتواند دوا کند. آموزگاران ما به مثابه یک دستگاه ضبط یا وویس ریکوردر هستند؛ یعنی وقتی با دلایل موجه و غیرموجه نتوانید نمرهی قبولی رو بگیرید، مجبورید همان واحدها رو بگذرونید و مجدداً در جلسات و کلاسها حضور داشته باشید، میبینید آموزگار شما، همان مطالب و موضوعاتی که در نوبت یا ترم قبلی گذروندید رو تکرار میکند؛ همان جزوهای رو بیان میکند که ترم گذشته بیان کرده بود! لذا توجه نکنید چرا ما در کشور، حرف جدیدی رو از دانشگاهها و حوزههای علمیه نمیشنوید!
📝 دوم، زعیمی میفرمود "التقاطی فکر کردن، خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است که نتیجه و ثمره تلخ این نوع تفکر در سالهاى آینده روشن مىگردد" [صحیفه امام، ج۱۲، ص ۲۰۸]. ما هر مفهومی رو در وادی خودش باید بررسی و به آن بپردازیم. «سوپرپارادایم اومانیسم»، با محوریت بشر و پیرامونیِ خدا و بشر، انسانها از نور به سمت ظلمات خارج میشوند و در «ابروادی خداگرایی»، با محوریت الله و پیرامونیِ بشر، انسان از ظلمات به سمت نور خارج میشود. امروز بزرگترین مشکلی که داریم این است که بین مفاهیم، گُم میشویم و آنها رو با هم خلط میکنیم.
پوشهی سهزبانهی یک انسان ایرانی:
📁 فارسی
📁 قرآنی / عربی [قرآنی فراتر از عربی هست]
📁 انگلیسی
بزرگترین اشتباه علما و دانشمندان جهان اسلام این بوده که بین این مفاهیم، تفکیکی قائل نشدند و سعی داشته باشند که هر مفهومی رو در پوشهی خودش، بشکافد و روی آن تعمق کند.
یکی از آنها این بوده است که اکانتینگ Accounting انگلیسی رو معادل حسابداری قرآنی گرفتیم. ما مفهوم حسابداری قرآنی رو محدود و مادی کردیم و از ظرفیت به مثابه یک اقیانوس تبدیل به ظرفیت به مثابه یک لیوان نمودیم. اگر آمدید پدیدههایی که از غرب و شرق کپی و ترجمه شده، واژهی "اسلامی" اضافه کردید، فرض نگیرید که جامعهی ما اسلامی شده است! خیر؛ عمدهی زیرنظامها، نه دولتِ ما و نه جامعه ما اسلامی نشده و نیستند.
مقصر اصلی و نابسامانی در جهان، عموماً و در ایران خصوصاً دانشگاه و حوزهی علمیه هست. کموبیش امام جامعه صدبار مطالبهای که داشته این بوده که این کرسیهای نظریهپردازی و آزاداندیشی رو در حوزه علمیه و دانشگاه برگزار کنید، در حالیکه این نیاز برآورده نشد.
جمهوری اسلامی گرفتارِ متحجرین در حوزه علمیه و تربیتیافتگان غرب و شرق (چه دانشآموخته داخل باشد چه در خارج!) در دانشگاه میباشد.
در تعقیبات نماز عصر قرائت میکنیم «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لَایَنْفَعُ | خدایا به تو پناه میآورم از علم و دانشی که نفع و سودی ندارد»
بحمدلله نظام اندیشکدهای درون نظام جمهوری اسلامی با رویکرد مطالعاتی تطبیقی (یعنی مطالعه تطبیقی بیشرفته درون چهارچوب تصوری و نظام فکری آنچه در مدرنیسم وجود دارد و آنچه در اسلام و #معرفت_توحیدی) میبینید جهان اسلام فراتر از جهان استکبار و مدرنیسم، حرف برای گفتن دارد.
در سایت کلبه کرامت (کرسی نظریهپردازی دانش دکترینولوژی به معلمی استاد حسن عباسی سرفصلها و جلسات رو به صورت آنلاین ببینید و یا دریافت نمائید.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.